Teaching practices sought for tomorrow's family physicians
The Medical Faculty of Otto von Guericke University Magdeburg is looking for academic cooperation practices and mentors for the training of medical students in an outpatient setting.
Family doctors are desperately needed, especially in rural areas of Saxony-Anhalt. In order to provide medical students with the skills they need to work as family doctors at an early stage and to enable them to gain initial professional experience in outpatient care with doctors in private practice, the Medical Faculty of Otto von Guericke University Magdeburg cooperates closely with teaching practices and mentors from family doctors. We are looking for highly motivated physicians who would like to become involved in the practical training.
Photo: Magdeburg medical student Felix Frye gets practical insights into working as a general practitioner in a Schönebeck teaching practice at the University of Magdeburg. Photographer: Anika Hoffmann/Hausarztteam Schönebeck
During their medical studies at the University of Magdeburg, medical students have the opportunity to look over the shoulders of experienced physicians in academic teaching practices - be it in the elective subject in the practical year, in the internship "Medicine of Aging and the Elderly", in the two-week block internship in general medicine (BPAM) or during the clinical clerkship. The aim is to give students a realistic impression of working as a general practitioner in rural areas. In addition to highly specialized cases at university hospitals, they become acquainted with other clinical patient profiles and learn what is involved in managing their own practice.
In the network of academic teaching practices of the Institute of General Medicine of the Medical Faculty of Magdeburg, 95 practices are currently participating, primarily from the northern part of Saxony-Anhalt. Institute director and chair holder Prof. Dr. med. Markus Herrmann, who is himself a general practitioner, explains: "The realistic need is growing with the new Medical Licensing Regulations 2025, which provide for further strengthening of teaching in general medicine. Already at the beginning of their studies, students will then do internships in general practices to develop an interest in general medicine at an early stage." Herrmann emphasizes that the further development of medical studies in this direction is to be welcomed in principle, but to ensure a sufficiently large pool of qualified academic teaching practices, more committed teaching practices are urgently needed.
Hausärztliches Mentoring für die „Klasse Hausärzte (m, w, d)“
Ab Herbst startet zudem der 4. Jahrgang der „Klasse Hausärzte (m, w, d)“ - KLAHA der Universität Magdeburg. In diesem Lehrkonzept lernen angehende Ärzt:innen schon ab dem 1. Semester die Arbeit in den Hausarztpraxen kennen und hospitieren dabei innerhalb des fünfjährigen Programmes regelmäßig in der Praxis ihres hausärztlichen Mentors, insbesondere im ländlichen Raum. Ziel ist es, den Nachwuchs für den hausärztlichen Beruf in der Region Sachsen-Anhalt zu begeistern. Mittlerweile engagieren sich fast 60 Mentor:innen für die KLAHA. „Viele fühlen sich nicht nur der studentischen Lehre gegenüber verbunden, sondern sehen die Lehrtätigkeit auch als Bereicherung, da sich über die verhältnismäßig lange Zeit in der KLAHA eine persönliche Beziehung entwickelt“, erzählen Dr. med. Robin John und Prof. Dr. med. Thomas Lichte, die beiden Leiter des Arbeitsbereiches Hausärztliche Aus- und Weiterbildung in der regionalen Allgemeinmedizin (HAWIRA) an der Medizinischen Fakultät Magdeburg. Zur Umsetzung dieses Lehrkonzepts werden ebenfalls weitere Fachärzt:innen für Allgemeinmedizin mit eigener Praxis als Mentor:innen gesucht. Mentor:innen der KLAHA tauschen sich jeden ersten Freitag im Monat von 13.00 bis 13.30 digital aus. Interessierte sind herzlich eingeladen, das Mentorenforum unangemeldet zu besuchen. Zugang: https://ovgu.zoom.us/join Meeting-ID: 628 3218 0287 Kenncode: 138746
Als Lehrpraxis der Universität Magdeburg wird man durch das Institut für Allgemeinmedizin und das Team der KLAHA vorbereitet und begleitet. Es gibt die Möglichkeit, sich umfassend zu informieren und regelmäßig schulen zu lassen. Informationen zu Voraussetzungen, Rahmenbedingungen und Unterstützungsmöglichkeiten sowohl als Lehrpraxis und als Mentor:in erhalten Interessierte unter www.ialm.med.ovgu.de und http://www.med.uni-magdeburg.de/Zentrale+Einrichtungen/Dekanat/HAWIRA.html.